Samuel Massie-fra skoletaper til inspirasjonskilde!

Det var en fullsatt aula med gutter fra vg1 som mandag fikk høre Samuel fortelle sin historie. Samuel er èn av to overlevende fra turen med «Berserk» til Antarktis. Han var en skoletaper, men fant tilbake til sin motivasjon og fullførte skolen.

http://twitter.com/buskerudfoldfylke https://www.facebook.com/buskerudfylkeskommune http://plus.google.com
Husker dere første skoledag, spør han elevene? Noen hoder nikker, og bekrefter at de kjente på følelsen av glede, spenning og en kombinasjon av sommerfugler i magen. Den samme følelsen kjente Samuel da han skulle starte på skolen. Han elsket 1.klasse, ja hele de 6 første skoleårene. Så forsvant gnisten. Det ble vanskelig å stå opp, han begynte å skulke, søkte ut på gaten og begynte å flirte med dop. I 9.klasse fikk han påvist dysleksi og lærevansker og «forskjøvet døgnrytmesyndrom». Ikke rart han var trøtt, han som satt oppe og gamet hele natten. Men han brukte det for alt det var verdt, og kom gjerne tuslende på skolen rundt lunsjtider. 
                                                                                                                                                         
Utenfor komfortsonen
En tidlig sommerdag i mai snudde det. Han var 16 år, og hadde kommet inn på Folkehøgskolen 69° Nord i Troms. «Ikke faen om jeg skulle dit, det var langt utenfor min komfortsone», sier han. Hvis jeg skulle bevege meg utenfor Bergen, ville jeg dra til Spania og drikke paraplydrinker og møte senioritas. Publikum humrer. Budskapet til elevene er å trå utenfor sin komfortsone, å tørre å gå utenfor sine grenser for å komme videre. Han var kommet inn på skolen pga. sin interesse for friluftsliv og seiling. Det var en hvit løgn. Moren prøvde overtale han til å dra, men han nektet. Så snakket han med en kompis som også skulle begynne på den samme skolen. «Kjenner dere forskjell på hvem som formidler budskap til dere», spør han elevene? Det er forskjell på en mor som tyter og maser, enn når en kompis sier «Kom igjen da, Samuel, dette er din sjanse. Det blir dritkult. Sitte rundt bålet, drikke pils og sjekke opp damer fra nord». Han hadde ikke tenkt på det på den måten, det var kanskje ikke så ille? 
                                                                                                                                                    
Mestring – for en fantastisk følelse
Folkehøyskolen blir vendepunktet. Der møter han Jarle Andøy, som er seilerlærer ved skolen. Samuel forteller om hvordan han iført olabukse og hettegenser legger ut på tur med klassen. Det er kaldt og fingrene er stivfrosne. Oppdraget er å tenne bål.  Han mislykkes gang på gang. Så tenker han på hva moren alltid sier, om at han er sin egen lykkes smed. Da bestemmer han seg for å ta kontroll over sin egen skjebne. Denne gangen skal han ikke gi opp. Han får fyr på bålet. Mestring! Hvilken enorm mestringsfølelse det gir!  Samuel får tilbud om å være med som mannskap på Berserk til Antarktis. Etter diskusjoner med foreldrene får han dra. Moren synes det er bedre at han lever livet han elsker og den risikoen som følger med, enn at han sitter på gutterommet. Siste stoppested før Antarktis er New Zeeland. Der møter de Maorihøvdingen som lærer Samuel en krigsdans. Vi får se video av de to, og latteren sitter løst i salen. Det blir suksess når Samuel tar utfordringen på strak arm fra en elev om å fremføre dansen live på scenen.
                                                                                                                                                    
Samuel fortsetter sin fortelling om den dramatiske turen på Antarktis. Hvordan de mister kontakten  med båten i stormen, og hvor fort ting snur fra lykke til helvete. Når han kommer hjem, søker han til bestefars hytte i 4 måneder. Den tidligere skoletaperen som fikk 1, melder seg opp til 18 privatisteksamener og 5’ erene ramler inn. Nå gjør han det for sin egen del og ikke for skolen. Det var ren viljestyrke som var drivkraften. Tilbake på hytten i 6 nye måneder skriver han boken «Hold fast». «Jeg skrev boken som en bearbeidelsesprosess og fordi jeg kan.» Dysleksi som før var min fiende, var nå min drivkraft», sier han.  "Vi er alle født med motivasjon – du må bare finne den", formidler han til elevene. 
                                                                                                                                                        
Kan jeg- kan alle!
Takk for meg – gi gass!

 

Samuel Massie besøker Røyken videregående skole   Samuel Massie besøker Røyken videregående skole


Publisert 16. februar 2016, oppdatert 8. juli 2016.